Minder tussendoortjes; bewuster eten

Bij gezonde voeding is mij vroeger geleerd de schijf van vijf te volgen. Hierin staan granen, zuivel, vlees, vis , groenten en fruit. Dagelijks dient iedereen aan een aantal vitaminen te komen. Mijn voedingspatroon was prima totdat er een te hoog suikergehalte in mijn bloed werd gemeten tijdens een controle.

Inmiddels ga ik bewuster met voeding om, na gesprekken met een dietiste verdeel ik het eten en neem ik minder tussendoor. Ik kijk op verpakkingen en lijstjes, de meeste suikers kreeg ik binnen via frisdranken en snoepen van chips en koeken tussendoor. Door hier mee te stoppen daalde mijn bloedsuiker al snel. De juiste waarde dient tussen de vier en negen te zijn.

Veel suikers komen ook via koolhydraten binnen, in een normaal avondmaal is genoeg te vinden dus toevoegingen kan u achterwege laten. Na bestudering van de voedingsetiketten blijkt dat er veel synoniemen voor suiker zijn, voorbeelden hiervan zijn glucose en fructose, onbewust neemt u meer dan u denkt en is de voeding minder gezond dan u denkt.

Maar in gezonde fruit tussendoortjes moet u zichzelf ook niet vergissen, een simpel staatje met de hoeveelheden suikers en koolhydraten in fruit geeft een ander beeld van bijvoorbeeld druiven, bananen en rozijnen. Inzicht in uw voeding is essentieel, ga er verantwoord mee om en zoek de juiste balans van gezonde voeding.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *