Sportvoeding

Het belang van goede sportvoeding wordt veelal onderschat. Men kan stellen dat resultaten voor 20% te danken zijn aan de trainingen en voor 80% aan de voeding. Het komt er dus op neer dat je uren en uren kan gaan trainen en sporten maar dat dit zonder een goede sportvoeding weinig of geen resultaat zal geven.

Optimale verhoudingen zoeken
Het komt erop aan bij een goede sportvoeding om de juiste verhouding tussen eiwitten, koolhydraten en vetten te vinden. Eiwitten (kip, kalkoen, witte vis, broccoli,…) zijn essentieel voor spieropbouw en vetverbranding, koolhydraten (ideaal is volkoren pasta of bruine rijst) geven energie en bij vetten komt het erop aan de slechte vetten te vervangen door goede vetten (bijvoorbeeld door gebruik van olijfolie ipv boter).

Specialist ter zaken raadplegen
Omdat ons lichaam en metabolisme complex in elkaar zitten is het zeker raadzaam om een specialist ter zake te raadplegen die samen met jou een ideaal voedingsschema kan uitwerken. Hij kan op basis van jou gegevens perfect uitrekenen wat en hoeveel je moet eten per dag om een optimaal resultaat te behalen.

Supplementen
Omdat het niet voor iedereen mogelijk is om deze producten voldoende binnen te nemen met de gewone maaltijden zijn er ook tal van supplementen in de handel verkrijgbaar die je hierbij kunnen helpen. Daarbij denken we bijvoorbeeld aan proteĆÆneshakes (verhoogde opname van eiwitten), maaltijdvervangers (die hebben een goede verhouding aan essentiĆ«le voedingsmiddelen), gezonde en evenwichtige tussendoortjes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *